Dumbbells

4 Gode tip når du starter at løfte dumbbells

Hvis du ønsker at komme i form, er håndvægte en god måde at gøre det på. De giver dig mulighed for at målrette specifikke muskler og træne dem på måder, som andre stykker udstyr ikke kan. I dette indlæg viser jeg dig, hvordan du kan bruge håndvægte til at få mest muligt ud af din hjemmetræning. God fornøjelse med at løfte!

Lær at bruge de rigtige teknikker

Typisk så ved nybegyndende løftere ikke hvordan man bruger de rigtige teknikker, når man løfter vægte. Det kan være at man løfter for tungt eller ikke har det korrekte form

1. Vælg et vægt, som du kan løfte med

Hvis du tidligere ikke har trænet vægttræning, så er det vigtigt at du vælgere et sæt vægte, der passer til dit niveau. Her kan du gøre 2 ting. Du kan enten have et medlemskab hos fitness world, hvor de har en række af forskellige dumbbells. Prøv med de lavere vægte først og så derefter gå op i vægten.
Det andet du kan gøre er at få investeret i et justerbart håndvægte. Med et justerbart håndvægt, kan du justerbare vægten helt ned fra 4 kg og helt op til 40 kg.

Hvis du prøver at tone dine muskler eller gøre din udholdenhed bedre, så skal du vælge et vægt som du kan udføre 12 – 20 reps, før du føler træt

Hvis du prøver at bygge muskler. Så skal du vælge et vægt, som du kan bære 8 – 12 gange, før du bliver træt

2. koncentrer på din form, ikke på antal reps, når du starter

Når du starter med at løfte, så burde ikke koncentrer på hvor mange reps du kan udføre. Det er vigtigere at du udføre øvelsen rigtigt med korrekt form. Med korrekt form, udføre du både dine øvelser mere korrekt og mere sikkert, og vi ved allesammen at sikkerheden altid burde være 1. prioritet.

3. Hold øje med din form

Når du træner med vægte er det vigtigt at du holder et godt øje med din form og krop positionering, for at få d mest muligt ud af dine reps, men også for at undgå chancer for skader.

  • Før du begynder at træne en ny øvelse, burde du se youtube videoer på hvordan man udføre det specifikke øvelse.
  • Udføre dine øvelser for et spejl, så du kan holde øje med dit form.
  • Få en af dine venner eller personlige træner, til at træne med dig. I kan hjælpe hinanden med jeres form og give tips til hinanden, om hvordan øvelsen kan udføres bedre. Hvis i eksempelvis udføre bænkpres. Så vil det være perfekt hvis din ven “spotter”, stod lige bag dig og hjalp til med at udføre bænkpressen perfekt

4. Følg fitness influencers

Ofte har det hjulpet mig meget at følge store fitness influencers, da jeg begyndte med at løfte. Der findes mange dårlige influencers derude, som kun er ude på at tjene penge dig, så derfor er det vigtigt at du med omhu vælger at se influencers, som du både kan stole på og at de ikke prøver at tjene penge på dig.

Nogle af de gode influencers, som jeg fulgte da jeg begyndte min fitness rejse var:


Det er altid vigtigt at starte godt og sikkert ud. Derfor anbefaler jeg at du følger disse 4 trin.
Hvis du vil have flere tips, til hvordan man løfter dumbbells, så kan du læse en af vores andre blogpost her.

Hvis du er ude efter at finde nye øvelser med håndvægte, om det er triceps øvelser, biceps øvelser, skulder øvelser eller ben øvelser. Så kan du også finde dem her hos topdumbbells.dk

Hvis du har andre spørgsmål, så kan du altid stille dem nede i kommentar feltet. Jeg er altid åben for at hjælpe dig med din fitness journey.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *