Håndvægte eller vægtstænger

Håndvægte eller vægtstang: Hvad er bedst

Forside » Blog » Håndvægte eller vægtstang: Hvad er bedst

Når det kommer til at få mest muligt ud af din styrketræning, så vil “frie” vægte, som håndvægte og vægtstænger, altid være bedre end maskiner

Der er dog masser af måder, du kan træne de samme muskelgrupper på. Og enhver seriøs vægtløfter vil gerne kende den bedste vej til at maksimere gevinster. For eksempel, er barbell row det samme som dumbbell row? Eller har de forskellige fordele? Hvad med håndvægtskulder press? Er de bedre end overhead press med en vægtstang?

Nedenfor gennemgår vi fordelene ved at bruge håndvægte og vægtstænger for at hjælpe dig med at få mest muligt ud af din træning.

Fordele ved håndvægte øvelser

Håndvægte er oftest brugt til isolationsøvelser og er gode til overkropstræning som overhead press, tricep extensions, bænkpress og mm.

Så lad os se på håndvægte mere detaljeret:

Reebok Functional Dumbbell Hex Håndvægte 40kg

Vægtbelastning

For at opbygge muskler skal du udføre tunge compound øvelser. Fordi håndvægte ikke er så nemme at bruge som vægtstænger, kræver de større stabilitet. Og med den ekstra fokus, energi og aktivering, der går til at styre dine bevægelser, vil du ikke være i stand til at nå de samme vægt belastninger, når du bruger håndvægte

Hvor nemme er de at bruge?

Brug af håndvægte giver dig meget mere fleksibilitet i forhold til at vælge de vinkler, du træner i. Dette kan være fantastisk for alle, der kæmper med joint mobility, da du kan bevare et mere neutralt greb. Håndvægte giver dig mulighed for at bevæge dig mere naturligt, hvilket ikke kun er mere behageligt, men vil også optimere din træning.

Håndvægte kræver dog meget øvelse, og det kan være sværere at komme i gang korrekt. Når du for eksempel udfører deadlifts, er grebene lavere nede, end hvis du brugte en vægtstang. Squats kræver også meget mere stabilitet, når du bruger håndvægte.

Muskel ubalance

Håndvægte kan være lidt sværere at bruge end vægtstænger. Det skyldes ganske enkelt, at du har et større bevægelsesområde, når du bruger håndvægte. Så du har ikke helt det samme stabilitetsniveau, som du kan få med en vægtstang.

Håndvægte er perfekte til isolationsarbejde. Og fordi du bruger dine arme selvstændigt, er der ingen risiko for, at din stærke side bærer den svage side. Dette er gavnligt for alle, der ønsker at holde øje med eventuelle ubalancer, de har.

Et problem med at have den ene side stærkere end den anden, er, at du er mindre tilbøjelig til at være i stand til at skubbe forbi dit max. Så håndvægte kan hjælpe dig med at holde styr på din styrketræning.

Stabilitet, mens du træner

Håndvægte kan være lidt sværere at bruge end vægtstænger. Det skyldes ganske enkelt, at du har et større bevægelsesområde, når du bruger håndvægte. Så du har ikke helt det samme stabilitetsniveau, som du kan få med en vægtstang.

Men oftere kan en højere sværhedsgrad vise sig at være mere fordelagtig. For at udvikle dig og opbygge styrke skal du udfordre dine svage punkter.

Trænings effektivitet

Håndvægte er meget hurtigere at skifte end at læsse og losse på en vægtstang. Så i forhold til at få flere reps kan håndvægte være rigtig fordelagtige.

Du kan også variere de øvelser, du laver, uden at lægge vægten ned, og dette er ideelt til større muskelaktivering.

Fordele ved vægtstangen

Vægtstænger er en lang stang, hvori du kan sætte vægtplader på siderne. Vægtstangen bruges til tunge løft som squat og dødløft. De kan også bruges til curls og bænkpres og bruges oftest sammen med et power- eller squat rack.

Udtrykket “vægtstang” refererer til en række vægtstænger, herunder EZ-stænger, schweiziske stænger og trapstænger. I denne indlæg vil vi tale om de traditionelle lige vægtstænger

håndvægte

Vægtbelastning

Vægtstænger er generelt i stand til at holde en større mængde vægt. De bruges oftest til de tungere løft i fitnesscentret, såsom squats og deadlifts.

De er også lidt nemmere at bruge med hensyn til stabilisering, og af den grund kan du tillade dig at tilføje endnu mere vægt.

Vægtstænger er normalt placeret på et stativ, så det er nemmere at komme i position til træning. Dette hjælper dig også med at øge vægten for progressiv overbelastning.

Hvor nemme er de at bruge?

Selvom vægtstænger er super alsidige, så er der ikke helt den samme mængde bevægelsesfrihed, når du bruger en vægtstang i modsætning til at bruge håndvægte.

Og fordi du er lidt mere begrænset, kan dette gøre dem nemmere at bruge. For eksempel, når du udfører squats, har du stangen støttet på ryggen samt stangstøtter og sikkerhedsbøjler, hvis du har brug for dem.

Olympiske vægtstænger er dog mere besværlige. Og at få dine hænder i den rigtige position, kan lægge pres på dine skuldre, albuer og håndled. Så komfort og generel stabilitet ved brug af vægtstangen kan nogle gange være et problem.

Muskel ubalance

Vægtstænger kan ikke bare isolere en bestemt side. Så hvis den ene side af kroppen er stærkere end den anden, kan du potentielt ende med ubalancer.

Måden at omgå dette på er at bruge håndvægte til at supplere dine tunge løft, så du kan holde styr på dine svagere områder.

Stabilitet, mens du træner

Træning inde i et power rack eller squat rack er optimalt til tunge løft. Stangen er på plads, spotter-stængerne tilføjer sikkerhed, og du udfører normalt en lige bevægelse ad gangen.

Denne form for træning er fantastisk til styrkeløftere eller alle, der blot ønsker at opbygge ren styrke og muskelmasse.

Træning uden for stativet kan være sværere. Så det er sværere at udføre CrossFit-bevægelser, såsom bear complex eller olympiske vægtløftnings bevægelser.

Det kan også føles mere akavet på dine håndled at lave øvelser såsom overheadpress med en vægtstang, end når du bruger håndvægte.

Samlet set føles vægtstænger mere stabile, når du træner, hvilket er perfekt til at håndtere mere vægt. Du kan dog gå glip af muligheden for at målrette dine stabiliserende muskler på samme tid.

Trænings effektivitet

Vægtstænger tager tid at læsse og losse. Så opsætning af dit stativ kan tilføje ekstra tid til din træning. Du har også brug for mere tid mellem sættene, når du udfører tungere løft. Det skyldes, at dine muskler har brug for mere tid til at restituere.

Denne træningsstil er dog essentiel for at opbygge styrke og muskelmasse.

Vægtstænger er også gode til at udføre tilbehørsløft såsom delvise deadlift, halve squats og pause squats. Disse er igen alle vigtige for at opbygge styrke. Så selvom du måske ikke varierer de typer øvelser, du laver – i forhold til at bruge håndvægte – kan du stadig variere din træningsstil.

Skal man løfte tungt for at opbygge muskler?

Opbygning af muskler kræver progressiv overbelastning. Så uanset hvilken fase du er på, bliver du nødt til at blive ved med at øge vægten, hvis du vil forbedre dig.

Udtrykket ‘tung’ er også en vanskelig en, da det refererer til, hvad der er tungt for dig.

Så i stedet for at tænke på det i form af vægtbelastninger, skal du se på det fra et reps og sets synspunkt.

For at opbygge styrke ønsker du ideelt set at arbejde til et rep-max på mellem 1-6 reps. Det betyder, at du opnår fiasko ved dit valgte antal gentagelser i stedet for bare at stoppe på det tidspunkt.

For at øge muskelmassen, vil du arbejde inden for et rep-område på 8-12. Igen betyder det, at du mislykkes med dit valgte antal gentagelser inden for 8-12 området.

Hvad disse faktiske vægtbelastninger er, afhænger af dig og din nuværende evne.

Derudover er det højst sandsynligt, at du vil lave begge træningsstile, så du kan få det fulde udbytte af såvel som fremskridt.

Bænkpres

Håndvægte eller vægtstange: Hvad er bedst

Brug af både vægtstænger og håndvægte er den mest gavnlige måde at træne på i forhold til muskelvækst samt opbygning af styrke.

Der er dog måder, hvorpå du kan bruge hver type vægtstang for at sikre, at du får mest muligt ud af dem.

Vægtstænger gør dig i stand til gradvist at overbelaste mere effektivt og er typisk bedre til dine tunge løft – altså til sæt med 1-6 reps.

Håndvægte er bedre til isoleringsøvelser, træning i udholdenhedsstil og muskelopbygning. Så brug dem til sæt med 8-12 reps eller mere.

Similar Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *