Håndvægte

Find de bedste håndvægte her!

Se vores udvalg

over 40 forskellige håndvægte

hån
Håndvægte fra 4 virksomher

Apuls, Abilliaca online, Getbig og Fitnesssupply

håndvægte
Se også vores dumbbells stativ

Klik her for at se stativerne.

4 forskellige typer Håndvægte

Hex, justerbare, studio og normale dumbbells

De 5 Håndvægte

Håndvægte findes i mange forskellige typer. Hver type har sine fordele og ulemper. Afhængigt af dine mål og fitnessniveau kan en type være bedre for dig end en anden.

De 5 typer er

  • Normale dumbbells
  • justerbar håndvægte
  • Hex dumbbells
  • Dumbbells med vægteskiver
  • Studio dumbbells
Hexagon håndvægte

Normale dumbbells

De normale håndvægte har en fast vægt, der ikke kan justeres med skiver eller ekstra vægtplader. De varierer i vægt fra 1 kg ca. 70 kg

En normal dumbbell har to lige store vægte med et håndtag i midten. Vægten varierer dog.
Cirkulære vægte er almindelige, fordi formen fordeler vægten jævnt. De har dog en tendens til at rulle væk, når de placeres på gulvet. 

Ulempen ved de normale håndvægte er, at medmindre du kun har brug for en eller to forskellige håndvægte, f.eks. Et håndvægt sæt på 20 og et 30 kg,  så tager de meget plads. Nogle producenter designer deres vægte, så de kan stables, men et håndvægtsstang er normalt den nemmeste måde at opbevare dem på.

Dumbbells

Justerbare håndvægte

Justerbare håndvægte sparer plads og giver dig en hurtigere træning. Disse vægte har en urskive i begge ender af håndvægten, der giver dig mulighed for at justere vægten i trin.

Med et enkelt håndvægt sæt kan du få mange vægte. Disse modeller er meget nemmere at gemme, og med det rigtige system kan de være hurtige at justere. Vægtområder varierer fra 5 kg til 40 kg i et enkelt håndvægt. Imidlertid kan andre håndvægt sæt kun have mellem 2,5 til 15 kg.

Justerbare håndvægte sparer plads og giver adgang til en bred vifte af vægte med et enkelt håndvægt sæt. De kan dog være dyre, og nogle gange er justeringsmekanismerne vanskelige og vanskelige at bruge. Nogle justerbare håndvægtdesign begrænser også dit bevægelsesområde.

Justerbare håndvægte

Hex dumbbells

Hex dumbbells er en seksformet håndvægt. Den største fordel ved et hex-dumbbell er, at de ikke ruller. Hvis dit gulv endda er lidt ujævnt (så mange gulve er), kan rulning være et stort problem. Rulning kan også være en fare, især når tunge dumbbells ruller over dine fødder.

Det faktum, at hex-dumbbells ikke ruller, er vigtigt, hvis du vil udføre bestemte gulvøvelser, såsom håndvægt armbøjning. Du kan ikke udføre disse øvelser med runde håndvægte.

Disse dumbbells er også typisk billigere end de normale dumbbells

En ulempe ved hex dumbbells erat håndtaget kan være ret lille og derfor svært at holde, mens du træner

Hexagon dumbbells

Dumbbells med vægtskiver

Dumbbells med vægtskiver er en lille vægtstang. De består af en stang med clips til at holde vægten. Vægtpladerne tilføjes og fjernes baseret på hvor meget vægt du vil løfte. De fleste håndvægt sæt leveres med flere vægtplader med forskellige vægte.

Disse håndvægte tilbyder mange forskellige vægtindstillinger og er nemmere at opbevare end faste håndvægte. De tilbyder også et bredt vægtområde, da du altid kan købe tungere plader. De er dog ikke så bekvemme at opbevare som justerbare håndvægte, og processen med at skifte vægtplader tilføjer tid til din træning. 

justerbare håndvægte

Studio dumbbells

Studio-håndvægte er faste håndvægte, i lave vægte som to, fem, otte og ti kg. De bruges ofte af begyndere eller for at tilføje modstand mod aerobe øvelser i studieindstillinger.

Studio-håndvægte kan komme som et enkelt sæt eller to eller tre sæt gemt i et træstativ. Disse vægte er typisk dækket af neopren eller vinyl for at gøre dem lettere at holde i svedige hænder og mindre sandsynligt at beskadige gulvet. Deres beskyttende belægning gør det også lettere at rengøre dem efter hver brug.

håndvægte
Dumbbells

Hvad skal du vide før du køber håndvægte

Flere faktorer går ind i at finde de bedste håndvægte. Dine mål, dit fitnessniveau og din tilgængelige træningsplads påvirker, hvilket håndvægt sæt der fungerer bedst for dig.

Fitness mål

Opbygning af muskelmasse stiller andre krav til et sæt håndvægte end muskeltonering. Hvis dit mål er at opbygge muskelmasse, har du brug for håndvægte i højere vægte. Men hvis dit mål er at tone musklerne i stedet for at at få opbygget muskler, så har du brug for vægte med lav til mellemklasse. I dette tilfælde vil du stadig udfordre musklerne, men at træne med store vægte, er muligvis ikke en del af din træningsplan.

Normale håndvægte eller studio håndvægte fungerer muligvis bedre, hvis toning er dit ultimative mål. Hvis dit mål er at opbygge muskler, så vil justerbar håndvægte eller normale håndvægte med vægtskiver, nok være det bedste.

Ved at definere dine mål får du en bedre idé om, hvad du har brug for fra dine håndvægte.

Håndvægtens form

Som vi allerede ved, så de normale håndvægte en tendens til at rulle. Hex dumbbells er en favorit, fordi de fordeler jævnt vægt, men forbliver stationære, når de placeres på jorden. Ottekantede vægte er ikke så almindelige, men nogle justerbare håndvægte har denne form. Dog er oktagoner ikke så stabile som sekskanter, og disse vægte er mere tilbøjelige til ujævn vægtfordeling.

Håndvægtens materiale

Støbejern er håndvægt klassikeren. Det er tungt og holdbart, men man har brug for en beskyttende maling, belægning eller krom for at forhindre rust. Beskyttende belægninger kan være lavet af neopren eller vinyl.

Studio-håndvægte er normalt pakket i vinyl eller neopren på grund af deres brug under fitnessundervisning. Belægningen hjælper svedige hænder med at opretholde et tæt greb, samtidig med at det gør det lettere at tørre håndvægterne mellem brug. Vinyl eller neopren beskytter gulvet, hvis håndvægten falder ned, samtidig med at jernet i håndvægten beskyttes mod indrykning.

Vægt interval

Håndvægte kan findes i vægte så høje som 70 kg pr. Håndvægt. Hvis du vil de større vægte til hjemmet, skal du overveje en justerbar model. De kan gå op til 50 kilo pr. håndvægt, men tager langt mindre plads end et sæt faste vægte. Hvis du vil gå over 35 kg pr. Håndvægt, skal du overveje en håndvægtplade for deres robusthed og holdbarhed.

Greb

Et struktureret greb hjælper dig med at holde håndvægten sikkert gennem en række øvelser. Grebet hjælper også med at bevare dit greb, når hænderne bliver svedige. For nogle mennesker kan et struktureret greb dog være ru på huden. Nogle producenter sælger dækselhåndtag, der opretholder greb, men graver ikke ind i huden. Andre mennesker anvender tape for at forhindre, at strukturen rives i huden, eller de bærer vægtløftningshandsker.

Gummi-, neopren- eller vinylgreb er blidere på hænderne, men det er måske ikke nok til at opretholde grebet ved højere vægte.

Plads derhjemme

Plads er til en premium i dit hjemme gym. Nogle mennesker har luksusen af ​​et træningsrum eller endda et hjørne af garagen, mens andre er begrænset til at opbevare håndvægte under sengen.

Hvis plads ikke er et problem, tilbyder faste vægte den bedste holdbarhed, vægtfordeling og brugervenlighed. Justerbare vægte og håndvægtplader er gode muligheder, hvis du har begrænset plads. Begge disse muligheder giver flere vægte inden for et enkelt håndvægtdesign.

Håndvægte vs vægtstænger - Hvad er bedst?

Når det kommer til at få mest muligt ud af din styrketræning, så vil “frie” vægte, som dumbbells og vægtstænger, altid være bedre end maskiner

Der er dog masser af måder, du kan træne de samme muskelgrupper på. Og enhver seriøs vægtløfter vil gerne kende den bedste vej til at maksimere gevinster. For eksempel, er barbell row det samme som dumbbell row? Eller har de forskellige fordele? Hvad med håndvægtskulder press? Er de bedre end overhead press med en vægtstang?

Nedenfor gennemgår vi fordelene ved at bruge dumbbell og vægtstænger for at hjælpe dig med at få mest muligt ud af din træning.

Fordele ved håndvægte

Dumbbell er oftest brugt til isolationsøvelser og er gode til overkropstræning som overhead press, tricep extensions, bænkpress og mm.

Så lad os se på håndvægte mere detaljeret:

American Barbell Pro Håndvægtsæt 22-40 kg.

Vægtbelastning

For at opbygge muskler skal du udføre tunge compound øvelser. Fordi håndvægte ikke er så nemme at bruge som vægtstænger, kræver de større stabilitet. Og med den ekstra fokus, energi og aktivering, der går til at styre dine bevægelser, vil du ikke være i stand til at nå de samme vægt belastninger, når du bruger håndvægte

Hvor nemme er de at bruge?

Brug af håndvægte giver dig meget mere fleksibilitet i forhold til at vælge de vinkler, du træner i. Dette kan være fantastisk for alle, der kæmper med joint mobility, da du kan bevare et mere neutralt greb. håndvægte giver dig mulighed for at bevæge dig mere naturligt, hvilket ikke kun er mere behageligt, men vil også optimere din træning.

håndvægte kræver dog meget øvelse, og det kan være sværere at komme i gang korrekt. Når du for eksempel udfører deadlifts, er grebene lavere nede, end hvis du brugte en vægtstang. Squats kræver også meget mere stabilitet, når du bruger håndvægte.

Muskel ubalance

håndvægte kan være lidt sværere at bruge end vægtstænger. Det skyldes ganske enkelt, at du har et større bevægelsesområde, når du bruger håndvægte. Så du har ikke helt det samme stabilitetsniveau, som du kan få med en vægtstang.

håndvægte er perfekte til isolationsarbejde. Og fordi du bruger dine arme selvstændigt, er der ingen risiko for, at din stærke side bærer den svage side. Dette er gavnligt for alle, der ønsker at holde øje med eventuelle ubalancer, de har.

Et problem med at have den ene side stærkere end den anden, er, at du er mindre tilbøjelig til at være i stand til at skubbe forbi dit max. Så håndvægte kan hjælpe dig med at holde styr på din styrketræning.

Stabilitet, mens du træner

håndvægte kan være lidt sværere at bruge end vægtstænger. Det skyldes ganske enkelt, at du har et større bevægelsesområde, når du bruger håndvægte. Så du har ikke helt det samme stabilitetsniveau, som du kan få med en vægtstang.

Men oftere kan en højere sværhedsgrad vise sig at være mere fordelagtig. For at udvikle dig og opbygge styrke skal du udfordre dine svage punkter.

Trænings effektivitet

håndvægte er meget hurtigere at skifte end at læsse og losse på en vægtstang. Så i forhold til at få flere reps kan håndvægte være rigtig fordelagtige.

Du kan også variere de øvelser, du laver, uden at lægge vægten ned, og dette er ideelt til større muskelaktivering.

Fordele ved vægtstangen

Vægtstænger er en lang stang, hvori du kan sætte vægtplader på siderne. Vægtstangen bruges til tunge løft som squat og dødløft. De kan også bruges til curls og bænkpres og bruges oftest sammen med et power- eller squat rack.

Udtrykket “vægtstang” refererer til en række vægtstænger, herunder EZ-stænger, schweiziske stænger og trapstænger. I denne indlæg vil vi tale om de traditionelle lige vægtstænger

håndvægte

Vægtbelastning

Vægtstænger er generelt i stand til at holde en større mængde vægt. De bruges oftest til de tungere løft i fitnesscentret, såsom squats og deadlifts.

De er også lidt nemmere at bruge med hensyn til stabilisering, og af den grund kan du tillade dig at tilføje endnu mere vægt.

Vægtstænger er normalt placeret på et stativ, så det er nemmere at komme i position til træning. Dette hjælper dig også med at øge vægten for progressiv overbelastning.

Hvor nemme er de at bruge?

Selvom vægtstænger er super alsidige, så er der ikke helt den samme mængde bevægelsesfrihed, når du bruger en vægtstang i modsætning til at bruge håndvægte.

Og fordi du er lidt mere begrænset, kan dette gøre dem nemmere at bruge. For eksempel, når du udfører squats, har du stangen støttet på ryggen samt stangstøtter og sikkerhedsbøjler, hvis du har brug for dem.

Olympiske vægtstænger er dog mere besværlige. Og at få dine hænder i den rigtige position, kan lægge pres på dine skuldre, albuer og håndled. Så komfort og generel stabilitet ved brug af vægtstangen kan nogle gange være et problem.

Muskel ubalance

Vægtstænger kan ikke bare isolere en bestemt side. Så hvis den ene side af kroppen er stærkere end den anden, kan du potentielt ende med ubalancer. Måden at omgå dette på er at bruge håndvægte til at supplere dine tunge løft, så du kan holde styr på dine svagere områder.

Stabilitet, mens du træner

Træning inde i et power rack eller squat rack er optimalt til tunge løft. Stangen er på plads, spotter-stængerne tilføjer sikkerhed, og du udfører normalt en lige bevægelse ad gangen. Denne form for træning er fantastisk til styrkeløftere eller alle, der blot ønsker at opbygge ren styrke og muskelmasse.
Træning uden for stativet kan være sværere. Så det er sværere at udføre CrossFit-bevægelser, såsom bear complex eller olympiske vægtløftnings bevægelser. Det kan også føles mere akavet på dine håndled at lave øvelser såsom overheadpress med en vægtstang, end når du bruger håndvægte.

Samlet set føles vægtstænger mere stabile, når du træner, hvilket er perfekt til at håndtere mere vægt. Du kan dog gå glip af muligheden for at målrette dine stabiliserende muskler på samme tid.

Trænings effektivitet

Vægtstænger tager tid at læsse og losse. Så opsætning af dit stativ kan tilføje ekstra tid til din træning. Du har også brug for mere tid mellem sættene, når du udfører tungere løft. Det skyldes, at dine muskler har brug for mere tid til at restituere.
Denne træningsstil er dog essentiel for at opbygge styrke og muskelmasse.

Vægtstænger er også gode til at udføre tilbehørsløft såsom delvise deadlift, halve squats og pause squats. Disse er igen alle vigtige for at opbygge styrke. Så selvom du måske ikke varierer de typer øvelser, du laver – i forhold til at bruge håndvægte – kan du stadig variere din træningsstil.

Skal man løfte tungt for at opbygge muskler?

Opbygning af muskler kræver progressiv overbelastning. Så uanset hvilken fase du er på, bliver du nødt til at blive ved med at øge vægten, hvis du vil forbedre dig. Udtrykket ‘tung’ er også en vanskelig en, da det refererer til, hvad der er tungt for dig.
Så i stedet for at tænke på det i form af vægtbelastninger, skal du se på det fra et reps og sets synspunkt.
For at opbygge styrke ønsker du ideelt set at arbejde til et rep-max på mellem 1-6 reps. Det betyder, at du opnår fiasko ved dit valgte antal gentagelser i stedet for bare at stoppe på det tidspunkt.

For at øge muskelmassen, vil du arbejde inden for et rep-område på 8-12. Igen betyder det, at du mislykkes med dit valgte antal gentagelser inden for 8-12 området. Hvad disse faktiske vægtbelastninger er, afhænger af dig og din nuværende evne.

Derudover er det højst sandsynligt, at du vil lave begge træningsstile, så du kan få det fulde udbytte af såvel som fremskridt.

Bænkpres

håndvægte eller vægtstange: Hvad er bedst

Brug af både vægtstænger og håndvægte er den mest gavnlige måde at træne på i forhold til muskelvækst samt opbygning af styrke. Der er dog måder, hvorpå du kan bruge hver type vægtstang for at sikre, at du får mest muligt ud af dem. Vægtstænger gør dig i stand til gradvist at overbelaste mere effektivt og er typisk bedre til dine tunge løft – altså til sæt med 1-6 reps. Dumbbells er bedre til isoleringsøvelser, træning i udholdenhedsstil og muskelopbygning. Så brug dem til sæt med 8-12 reps eller mere.